Królestwo Szwecji i Embraer oficjalnie podpisały dziś (6 października) kontrakt na cztery wielozadaniowe samoloty transportowe C-390 Millennium. Umowa obejmuje również siedem dodatkowych opcji zakupu, torując drogę do przyszłych zakupów przez inne kraje europejskie.
Ceremonia odbyła się w bazie lotniczej w Uppsali, a jej gospodarzem był dowódca szwedzkich sił powietrznych, generał dywizji Jonas Wikman. W uroczystości uczestniczył minister obrony Szwecji Pål Jonson oraz przedstawiciele sił powietrznych innych krajów które wybrały samoloty
C-390, jak Holandia, Brazylia, Austria, Portugalia, Węgry i Czechy.
Oficjalne podpisanie umowy nastąpiło kilka miesięcy po tym jak Szwecja dołączyła do Niderlandów i Austrii w programie C-390. Informacja o tym, że Szwedzi zakupią takie maszyny, została ogłoszona podczas konferencji LAAD Security & Defence 2025, która jest głównym miejsce spotkań dla profesjonalistów pracujących w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony w Ameryce Łacińskiej. Szwecja zobowiązała się do pozyskania czterech samolotów transportowych C-390, które będą stacjonować w jednej z baz lotniczych w Szwecji. Według tamtejszego MON zamówienie to będzie bardziej przystępne cenowo, a dostawa odbędzie się znacznie szybciej dzięki wspólnemu zamówieniu z Niderlandami i Austrią, które kupują ten sam typ samolotu.
- Zakup tych samolotów stanowi ważny kamień milowy w modernizacji i wzmocnieniu szwedzkich sił powietrznych. Jestem przekonany, że dzięki samolotom C-390 Millennium zwiększymy naszą efektywność operacyjną, poprawiając jednocześnie interoperacyjność z naszymi europejskimi partnerami - powiedział Pål Jonson, minister obrony Szwecji.
Zamówienie zostanie zrealizowane przez Niderlandy działającą jako agent i przedstawiciel innych krajów, na podstawie umowy zawartej 28 marca 2025 r. między Niderlandami, Austrią i Szwecją, za pośrednictwem Szwedzkiej Administracji Materiałów Obronnych. Obecnie trwają ostatnie negocjacje między Niderlandami a Embraerem w sprawie daty dostawy samolotów. Zawarte porozumienie gwarantuje, że nowy szwedzki samolot będzie traktowany priorytetowo w procesie produkcji.
- Jesteśmy dumni, że możemy zrobić znaczący krok w kierunku pozyskania tego interoperacyjnego samolotu NATO nowej generacji. Zdolność C-390 do wykonywania misji w trudnych warunkach, zawsze i wszędzie, będzie mile widzianym ulepszeniem dla szwedzkiej obrony, zapewniając skuteczne operacje lotnicze w nadchodzących dziesięcioleciach - powiedział Peter Sandwall, sekretarz stanu w szwedzkim ministerstwie obrony.
Ta strategiczna decyzja ze strony kolejnego kraju członkowskiego NATO oznacza pierwszy zakup C-390 w Europie Północnej, podkreślając zaangażowanie Szwecji w zwiększanie jej zdolności obronnych za pomocą najnowocześniejszych samolotów. C-390 mają zastąpić starzejące się Herculesy C-130E/H produkowane przez firmę Lockheed Martin.
Warto dodać, że transakcja jest nieco wiązana, bo już w zeszłym roku Brazylia oświadczyła, że planuje zwiększyć obecny kontrakt na zakup 39 samolotów Jas 39 Gripen o 25 proc.
Szwedzki minister obrony Pål Jonson i brazylijski minister obrony José Múcio podpisali list intencyjny w tej sprawie w listopadzie 2024 r.
- Jesteśmy zaszczyceni, mogąc oficjalnie powitać Szwecję w rodzinie C-390 Millennium. Partnerstwo to wzmacnia rosnącą reputację samolotu jako nowego standardu w zakresie transportu taktycznego w Europie i wśród krajów NATO. Dzięki modelowi C-390 Millennium firma Embraer połączyła najlepsze technologie lotnicze, aby zapewnić Szwecji samolot zdolny do wykonywania najbardziej wymagających misji w dowolnym miejscu i czasie - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Wybór C-390 wpisuje się w rosnący trend wśród europejskich państw członkowskich NATO, uznających skuteczność samolotu w zaspokajaniu zarówno obecnych, jak i przyszłych potrzeb obronnych. Szwecja jest siódmym europejskim krajem, który wybrał ten samolot, wraz z Austrią, Czechami, Węgrami, Niderlandami, Portugalią oraz Litwą. Nabycie C-390 przez Szwecję nie tylko wzmocni obronę narodową, ale także zwiększy interoperacyjność z siłami sojuszniczymi, jednocześnie korzystając z synergii obecnych w Europie pod względem obiektów szkoleniowych, wsparcia i logistyki.
C-390 w liczbach
Samoloty C-390 posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 21/22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, KC-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac.
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem
przetestował w 2022 roku na samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz
nieujawnionego klienta pod koniec ubiegłego roku, który jest także 10. krajem w programie C-390 (prawdopodobnie Uzbekistan), na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Słowacja,
Szwecja,
Korea Południowa, a teraz także 11. kraj, którym została
Litwa.